torsdag den 18. september 2008

Trafik

Trafik er en mangefacetteret ting, også i Tyskland. Især som cyklist har jeg stået overfor mangen udfordring. For eksempel kan det anbefales at sætte sig ind i den tyske "rechts vor links" - eller "højre vigepligt"- regel. Reglen er den samme om i Danmark, men her bliver den faktisk anvendt, for jeg har aldrig est hajtænder i det her land. I praksis betyder dette at man skal sænke farten hver gang man kommer til en krydsende vej, ellers kunne det godt gå hen og blive småfarligt. :-)
Generelt harcyklister dog udmærkede forhold, de må fx. ofte køre over for rødt (det samme gælder i øvrigt sporvognene og indimellem også hyrevogne). Venstresving er til gengæld en risikabel affære. Når man står der midt i morgentrafikken ude i venstresvingsbanen mellem bilerne (og de er store her i Tyskland!!), så er man utrolig glad for sin cykelhjelm!
Jeg er dog sjældent bange for den i Odense så frygtede bybus. En episode forleden (der i øvrigt har gentaget sig et par gange) får mig til at tro, at helvede nu er frosset til is: Jeg kommer trillende på min cykel hen imod et fodgængerfelt samtidig med at en bus er på vej. Og man tror det er løgn, men bussen HOLDER!!! Den holdt for mig....en lille cyklist, der kører ulovligt på fortovet!!!
Dertil skal det siges at de fleste cyklister ikke tager det så tungt om de nu kører på cykelsti, fortov eller gågade. I hvert fald den ene slags cyklister, for tyske cyklister kan deles op i to grupper med undergrupper:

1) Hverdagscyklisterne
1a)De unge
1b)Profferne

2) Søndagscyklisterne

Hverdagscyklisterne er dem, der selvfølgelig tager cyklen hver dag. Mange af dem er studerende, hence de unge og de har sjældent cykelhjelm og intet specielt godt forhold til regler for trafik og færdsel.
Profferne til gengæld iklæder sig hver morgen cykelshorts, hjelm og cykelhandsker og så begiver de sig ellers ud i storbyjunglen, klar til at overhale enhver, der har glemt sine reflekser.
Sidst men ikke mindst er der jo så søndagscyklisterne, som typisk kan findes langs Rhinen ligeledes udstyret med det sidste nye indenfor cykelbeklædning og med en hastighed på niveau med den gennemsnitlige rollatorbruger.

Men har man først indrettet sig efter de her til lands gældende forhold og regler, så går det såmen udmærket og jeg regner da stærkt med at vende uskadt hjem.

1 kommentar:

Klipklap sagde ...

Hey, lader til du har mere success med cyklen end med toget ;-)